آمول صدرا

اس ام اس

آمول صدرا

اس ام اس

سرطان دهان

سرطان دهان

سرطان دهان,بیماری سرطان دهان,سرطان دهان در بارداری,علائم سرطان دهان,درمان سرطان دهان,درمان سرطان دهان با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان سرطان دهان,سرطان دهان را چگونه درمان کنیم,سرطان دهان در کودکان,سرطان دهان در بزرگسالان,سرطان دهان در نوزادان,سرطان دهان در بهار,سرطان دهان در تابستان,سرطان دهان در پاییز

سرطان دهان,بیماری سرطان دهان,سرطان دهان در بارداری,علائم سرطان دهان,درمان سرطان دهان

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرطان دهان و علائم و ععل ان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.بیش از ۹۰ درصد مبتلایان به سرطان های دهانی (دهان، زبان، بخش هایی از بینی، گلو، لبها و حنجره) همگی کسانی هستند که از تنباکو استفاده می کنند.

علل سرطان دهان

مصرف کنندگان تنباکو : اکثر استفاده کنندگان هرگونه توتون مبتلا به این سرطان می شوند. در حقیقت کسانی که سیگار می کشن ۶ برابر بیش از کسانی که سیگار نمی کشند به این سرطان دچار می شوند.

مشروبات الکلی : الکل مداوم و سنگین یکی از موارد بسیار مهم ابتلا به این سرطان است. تقریبا می گویند که ۷۰ تا ۸۰ درصد کسانی که این سرطان دارند اغلب به صورت تفریحی حتی مشروب می خوردند. دقیقا مثل افرادی که سیگار می کشند کسانی که الکل می خورند نیز ۶ برابر کسانی که الکل نمی خورند در معرض این سرطان هستند.

مشروبات الکلی و سیگار : استفاده همزمان از این دو ماده خطر ابتلا به این سرطان را دقیقا دو برابر می کند.

جنسیت : تحقیقات نشان داده که مرد ها دو برابر زن ها دچار این سرطان می شوند. شاید به دلیل این باشد که آنها به مقدار زیاد تری از سیگار و مشروبات الکلی نسبت به خانم ها استفاده می کنند.

سن : بعد از سن ۴۰ سالگی خطر ابتلا به این سرطان افزایش می یابد و میانگین سن ابتلا به این بیماری ۶۰ سال است.

فاکتور های خطرناک دیگر

عفونت های ویرووسی

عدم داشتن ایمنی کافی بدن

قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش

اشعه های مربوط به محیط کار

سرطان دهان,بیماری سرطان دهان,سرطان دهان در بارداری,علائم سرطان دهان,درمان سرطان دهان

توجه داشته باشید که بعد از ۵ سال از شناسایی بیماری تنها ۵۰ درصد از مبتلایان بهبود پیدا می کنند. هرچه زودتر بیماری شناخته شود امکان بهبود نیز سریعتر رخ می دهد.

علائم و نشانه های سرطان دهان

درد و یا زخم های روی لب که به راحتی خوب نمی شود و یا اینکه به آسانی خونریزی می کند.

یک تکه گوشت اضافه سفید و یا قرمز در زیر زبان که از بین نمی رود.

برآمدگی در زبان، گلو و دهان

گلو دردی که در طول یک دوره خاص از بین نرود.

قورت دادن و جویدن همراه با دردسر و درد باشد.

اگر شما هر کدام از این علائم را دارید سریعا به دکترتان مراجعه کنید. مشاهده و چک کردن این سرطان یکی از کار های عادی در زمان دندان پزشکی است به همین دلیل کار بسیار ساده ای است که زمانی که برای تمیز کردن دندانهایتان می روید این موضوع را نیز پیگیری کنید.

سرطان دهان و گلو

سرطان دهان و زبان به صورت رشد غیر قابل کنترل سلول‌هایی تعریف می‌شود که باعث از بین بردن و آسیب به بافت‌های اطراف می‌شود. این سرطان با رشد توده و یا زخمی در دهان ظاهر می‌شود که برطرف نمی‌گردد. این سرطان ، که شامل سرطان لب، زبان، گونه‌ها، کف دهان، کام سخت و نرم، سینوس‌ها و ریه (گلو) است، در صورت عدم تشخیص و درمان زودهنگام می‌تواند مرگبار باشد.

سرطان دهان چگونه است

این سرطان یکی از انواع کشنده سرطان است که در گروه سرطان‌های سر و گردن قرار دارد و ممکن است در هر یک از بخش‌های حفره‌ دهانی به وجود بیاید. بیشتر سرطان‌های دهانی از ناحیه زبان و کف دهان آغاز می‌شود. معمولا این سرطان از طریق دستگاه لنفاوی منتشر می‌شود. سلول‌های سرطانی که وارد دستگاه لنفاوی می‌شوند توسط مایعی شفاف و رقیق که لنف نامیده می‌شود به سایر نقاط منتقل می‌شود البته در بیشتر موارد سلول‌های سرطانی ابتدا در غدد لنفاوی نزدیک به گردن ظاهر می‌شوند. طبق بررسی‌های انجام شده در سراسر جهان، در حال حاضر این سرطان جزء شایع‌ترین سرطان‌ها طبقه‌بندی می‌شود و تقریباً 5 درصد کل سرطان‌های بدن را شامل می‌شود خود یکی از عوامل شایع در مرگ و میر است. سرطان‌هایی که در ناحیه لب، زبان، لثه و یا مخاط دهان ایجاد می‌شوند در این دسته قرار می‌گیرند. اما بروز این نوع سرطان بیشتر در افراد بالای 40 سال دیده می‌شود با توجه به این که احتمال بروز آن نیز به بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. دکتر اکبر فاضل دندان‌پزشک گفت: این سرطان در ابتدا ممکن است برای خود دهان باشد و یا به صورت ثانویه بوده و منشأ دیگری داشته باشد و در دهان خودش را نشان می‌دهد. در هر صورت دهان نشان دنده بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج و سرطان‌های دیگر است که اگر دندان پزشک به موقع متوجه آن شود برای بیمار بسیار کمک کننده خواهد بود.

تشخیص سرطان دهان

هر چقدر تشخیص این سرطان زودتر انجام بگیرد بهتر است. اگر قبل از آنکه سرطان دهان گسترش پیدا کند، تشخیص داده شود، احتمال زنده ماندن افراد مبتلا تا 90 درصد افزایش پیدا می کند. متاسفانه در 40 سال گذشته میزان زنده ماندن افراد مبتلا به این سرطان پیشرفت خاصی را نشان نداده است و می توان علت اصلی این قضیه را در تشخیص دیر هنگام علایم این سرطان دانست. در واقع بیش از دو سوم افراد مبتلا به این سرطان در مراحل آخر سرطان متوجه علائم سرطان شده و این سرطان آنها تشخیص داده می شود.

عوامل خطرزای سرطان دهان

میزان شیوع این سرطان در حال افزایش است و همچنین حداقل سن ابتلا به این سرطان در حال کاهش است (اگر چه هنوز هم بسیاری از افراد مبتلا به سرطان دهان بالای 40 سال سن دارند.) مصرف دخانیات اصلی ترین علت ابتلا به سرطان دهان است تا آنجا که سه نفر از هر چهار نفر مبتلا به این سرطان به علت مصرف دخانیات به این سرطان دچار می شوند. مایکل داگلاس عادت داشت که هر روز نصف پاکت سیگار بکشد که البته در سال های اخیر این عادت بد خود را ترک کرده است. نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی نیز می تواند باعث ایجاد سرطان دهان شود. افرادی که به صورت همزمان هم سیگاری هستند و هم الکلی هستند تا 30 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان قرار دارند. یافته های اخیر نشان می دهد که سرطان دهان با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV – یک عفونت مقاربتی که از طریق رابطه جنسی قابل انتقال است و از طریق رابطه جنسی دهانی به دهان منتقل می شود.) در ارتباط است. رژیم غذایی نامناسب یکی دیگر از عوامل خطرزای سرطان دهان است. تحقیقات نشان داده است که مصرف به اندازه ی ماهی، سبزیجات، میوه ها و تخم مرغ می تواند خطر ابتلا به سرطان دهان را کمتر کند. در گذشته بیشتر افراد مبتلا به سرطان دهان را مردان تشکیل می دادند اما امروزه با تغییر عادت سیگار کشیدن و مصرف الکل در زنان، میزان ابتلای زنان به این سرطان در حال افزایش است. تا سی سال پیش مردان مبتلا به سرطان دهان 5 برابر زنان بودند اما امروزه این میزان به دو برابر رسیده است.

درمان سرطان دهان

بعد از تشخیص، درمان این سرطان می تواند شامل ترکیبی از پرتو درمانی و شیمی درمانی باشد. همچنین ممکن است عمل جراحی نیز الزامی باشد که این عمل می تواند باعث تغییر صدا و یا به طور کلی از دست دادن صدای فرد مبتلا شود. به یاد داشته باشید که همواره پیشگیری بهتر از درمان است. شناخت عوامل خطرزا برای این سرطان و پیشگیری از آنها می تواند خطر ابتلا به این سرطان را کاهش دهد. مراجعه منظم به دندانپزشک نیز می تواند در تشخیص سرطان به شما کمک کند. تقریبا نیمی از سرطان های دهان توسط دندانپزشک ها تشخیص داده می شود. بنابراین مراجعه منظم به دندانپزشک را فراموش نکنید و چنانچه هر گونه مشکلی در دهان خود حس می کنید حتما به ایشان اطلاع بدهید.

پیشگیری از سرطان دهان

1. حداقل ماهی یک‌بار این آزمایش را انجام دهید

از نور و یک آینه کمک بگیرید. لب‌ها و جلوی لثه‌ی خود را ببینید و لمس کنید. سرتان را عقب برده و سقف دهان خود را ببینید و لمس کنید. زبان خود را بیرون آورده و تمام سطوح را ببینید و کف دهان خود را بررسی کنید. گلوی خود را ببینید. غدد یا غدد لنفاوی در دو طرف گردن یا زیر فک را لمس کنید. در صورت مشاهده‌ی هرگونه تغییر در ظاهر دهان یا هر یک از علائم و نشانه‌های ذکر شده در این مطلب فوراً به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

2. برنامه‌ منظمی برای مراجعه به دندانپزشک داشته باشید

هیچ گاه برنامه‌ی خود را برای معاینه عقب نیاندازید. چرا که گاهی خال یا زخم‌های ایجاد شده در دهان کوچک‌تر از آن هستند که خودتان بتوانید آن‌ها را مشاهده کنید. انجمن سرطان آمریکا آزمایش سرطان دهان را برای افراد بالای 20 سال، هر 3 سال  و برای افراد بالای 40 سال، هرسال توصیه می‌کند. تشخیص سرطان دهان در مراحل اولیه‌ی آن شانس درمان موفقیت آمیز را در بیماران افزایش خواهد داد.

بیشتر بخوانید : درمان بوی بد دهان ♥ برفک دهان چیست ♥ سرطان لب و علایم آن ♥ سرطان لثه چه علائمی دارد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.