حجامت

حجامت ،حجامت عام،حجامت سر،حجامت کبد،حجامت چیست،حجامت صورت،حجامت برای جوش صورت،حجامت در ماه رمضان،حجامت عام چیست،حجامت عام یعنی چه،حجامت عام و ساکرال،حجامت عام و کبد،حجامت عام فواید،حجامت عام چیست؟،آموزش حجامت عام،شرایط حجامت عام،فایده حجامت عام،حجامت سرد،حجامت سر برای چیست

حجامت ،حجامت عام،حجامت سر،حجامت به انگلیسی،حجامت کبد،حجامت چیست،حجامت صورت

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد حجامت و خواص آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.حجامت یا کوزه‌اندازی تر به یک روش درمانی سنتی عربی و موجود در طب اسلامی گفته می‌شود که برگرفته از روش قدیمی‌تر کوزه‌اندازی تر در طب سنتی چین است. در طب سنتی کاپینگ یا کوزه‌انداختن به معنی ایجاد خلا بر روی نقاط خاصی از پوست بدن با وسیله‌ای همچون بادکش است که برای رسیدن به اثرات درمانی خاصی انجام می‌شود. در حجامت یا کاپینگ خیس قبل از ایجاد خلا خراش‌هایی روی سطح پوست ایجاد می‌شود تا ایجاد خلا منجر به خروج خون از بدن شود. کاپینگ از روش‌های باستانی درمان است که علاوه بر چین در یونان نیز توسط بقراط به عنوان یک روش درمانی ذکر شده است. کاپینگ تر علاوه بر جهان اسلام، در اروپا نیز تا قرن ۱۸ مورد استفاده بوده ولی با فراگیر شدن دانش پزشکی، این روش نیز به تدریج مهجور شده است. امروزه، حجامت در کشورهای عربی و مسلمان مقبولیت بیشتری دارد. مقبولیت این روش در میان مسلمانان ناشی از حدیث‌هایی است که از پیامبر اسلام در توصیه به این روش نقل شده است. 

حجامت در احادیث

حضرت رسول اکرم(صلی االله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: در شب معراج، وقتی که به آسمان هفتم صعود کردم، بر هیچ ملکی از ملائک گذر نکردم مگر اینکه گفتند یا محمد حجامت کن و امتت را به حجامت کردن امر بفرما.امام رضا ( ع ) فرمودند: «باید حجامت کردن بعد از خوردن غذا صورت گیرد، چونکه وقتی انسان سیر شد، سپس حجامت کرد، خون جمع شده و بیماری خارج می گردد و اگر با شکم گرسنه کسی حجامت کند، خون خارج می شود ولی بیماری ( در بدن ) باقی می ماند.»امام حسن عسکری (ع) فرمودند: «پس از انجام حجامت، انار بخور، اناری شیرین؛ چرا که خون را فرو می نشاند و خون را در درون، تصفیه می کند.»

تاریخچه حجامت

استفاده از حیوانات برای ایجاد اثر مَکِشی روی پوست جزو اولین روش های ابداعی بشر در امر درمان است. ساده‌ترین کاربرد آن مکش چرک یا سم و نیش حیوانات بوده است. شواهد این نوع کاپینگ در تمامی نقاط جهان یافت شده است. اما قدیمی‌ترین شواهد مستند مبتنی بر استفاده از کاپینگ در پزشکی به مصر باستان (۱۵۰۰ قبل میلاد) بازمی‌گردد. پس از آن شواهد این روش درمانی در نوشته‌های چینی در هزار سال قبل از میلاد یافت شده است. کاپینگ به عنوان بخشی از طب سنتی چین و در قلمرو طب سوزنی امروزه نیز کاربرد دارد. در قرن هفتم قبل از میلاد در لوحه‌های خط میخی یافت شده از امپراتوری آشور نیز از کاپینگ یاد شده است و پس از آن بقراط در قرن پنجم قبل از میلاد از این روش درمانی نام برده است.

حجامت چیست

این روش اصطلاحا به روشی از خونگیری اطلاق می شود که جهت درمان بعضی از بیماریها بکار می رود و دارای سابقه تاریخی هفت هزارساله می باشد.این روش به عنوان یک سنت الهی درروایات و سیره پیامبران و ائمه اطهار(ع) مطرح گردیده و جزء احکام امضائی اسلام است و در طب سنتی به عنوان رکن درمان به حساب می آید به زبان علمی از این روش به (scarification؛wetcuppinq؛bloodiettinq؛drycuppinq ) تعبیر می شود که البته باتوجه به مفاهیمی که ازدیدگاه اسلام به دست می آید واژه های نامبرده کامل نیستند.

روش انجام حجامت

پس از معاینه و اخذ شرح حال از بیمار موضعی که برای این روش تعیین شده است ضدعفونی  گشته سپس با لیوان حجامت که بصورت یکبار مصرف ساخته شده به مدت چند دقیقه بادکش می شود بعد از ایجاد انبساط چند خراش سطحی ایجاد می گردد آنگاه به تناسب وضعیت جسمی ؛بالینی وعروقی بیمار در سه الی پنج مرحله ازوی خون گرفته می شود.این عملیات مجموعا در مدت حدود 20 دقیقه انجام می شود که خون گرفنه شده حداکثر به 50 تا 70 سی سی بالغ می گردد.در روش خشک مرحله خونگیری انجام نمی شود.

انواع حجامت

این روش به دو طریق انجام میشود خشک یا بادکشی یا تر.روش خشک : روشی است که در آن خونی از بدن خارج نمی شود، بلکه تنها عمل مکش یا Suction روی پوست انجام می شود. روش خشک خود بر دو قسم است: الف : سرد و خشک، ب ـ گرم و خشک حجامت گرم و خشک در فرهنگ عامه اصطلاحاً به کوزه یا لیوان گذاری معروف می باشد. روش خشک در نقاط مختلفی از بدن انجام می شود و در درمان بسیاری از دردها و بیماریها نقش موثری دارد اینگونه از این روش موجب انبساط عروق و رفع انسداد آنها و تحریک دیواره مویرگها می شود و در افزایش توان سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد. روش تر با خارج نمودن مقداری از خون بیمار همراه می باشد. روش تر در مکاتب مختلف طب سنتی متفاوت می باشد، اما در طب اسلامی مواضع زیر بیشتر تاکید شده است. امام صادق ( ع ) فرمودند : رسول خدا ( ص ) در سه نقطه حجامت می فرمود : سر، بین دو کتف و کمر روش موضعی : بر اساس تشخیص پزشک و نوعی بیماری در موضع خاصی انجام می شود . از جمله این روش روی کفلها، اطراف مقعد، روی رانها، حجامت کلیه، قاعده ریه و حجامت کبد. این نوع حجامت انواع مختلف دارد که مهم‌ترین و رایج‌ترین آنها همان خون‌گیری از میان دو کتف است. ولی حدود شصت نوع حجامت دیگر نیز وجود دارد که فقط باید به تجویز اطباء انجام شود. مثلاً برای نوزادان بعد از چهار ماهگی حجامت نقره در گودی پشت گردن تجویز می‌گردد که طبق روایات اسلامی برای بر طرف کردن رطوبت سر و رشد مطلوب آنها بسیار مفید است. همچنین برای درمان زردی نوزادان این روش  از پشت گوش آنها انجام می‌شود که با ریزش دو سه قطره خون، زردی آنها فوراً کاهش می‌یابد. حجامتهای دیگری نیز در سایر اعضای بدن صورت می‌گیرد که اثرات خاص درمانی دارد. مانند روش زیر چانه (برای درمان جوش‌های صورت)، روش ساعد (برای گرفتگی رگ دست که یک بیماری خاص بانوان است)، روش سر (برای رشد مو)، روش زانو، روش کبد، روش کلیه‌ها، روش ساقین، روش پشت کمر، زیرناف، قوزک پا و غیره.

حجامت مرطوب

با قرار گرفتن لیوان به مدت 3 دقیقه بر روی پوست ،یک مکش خفیف صورت میگیرد درمانگر، سپس فنجان را برداشته و با استفاده از یک اسکنال کوچک برش های سطحی و کوچک را بر روی پوست ایجاد میکند بعد، پزشک برای بار دوم مکش را انجام میدهد، تا مقدار کمی خون خارج شود. در اولین جلسه ،شاید برای شما از 3-5 فنجان استفاده شودیا شاید فقط یکی را امتحان کنید، تا ببیند چگونه پیش میرود ؛انجمن حجامت بریتانیا، یادآور می شود که این نادرست است، که بیش از 5-7 فنجان دریافت کنید. بعد از حجامت، از پماد آنتی بیوتیک و باند برای جلوگیری از عفونت استفاده میشود و پوست شما در عرض 10 روز دوباره به حالت طبیعی برمیگردد . حامیان حجامت مرطوب، معتقدند که این روش مواد و سموم مضر بدن را از بین می برد و حالت تسکین دهنده دارد. اما این ثابت نشده است. بعضی افراد ،همچنین از “حجامت سوزنی” استفاده میکنند، که در آن درمانگر اول سوزن را وارد بدن می کند و سپس فنجان را روی آنها قرار می دهد.

جنبه علمی حجامت

تلاش علمی برای توجیه این روش در جهان شروع شده است و تالیفاتی نیز در این زمینه منتشر گردیده است ((حجامت یک روش درمانی آزموده ))حاصل پژوهشی است که آقای دکتر یوهان آبله درکشورآلمان انجام داده است .برخی از متخصصین آمریکایی نیز تحقیقاتی در زمینه این روش منتشر ساخته اند ویکی ازکلینیک های مجهز پژوهشی پیرامون حجامت درآمریکا تاسیس گردیده ودرحال بررسی علمی روی حجامت می باشد دربرخی ازکشورهای آسیایی نیز اثردرمانی حجامت می باشد.دربرخی ازکشورهای آسیایی نیز اثرحجامت برروی بیماریهای خاص موردمطالعه قرارگرفته است وگزارش آن منتشر گردیده است .دردانشگاه شهید بهشتی هم درسالهای 71-72چندطرح پژوهشی پیرامون حجامت اجراگردیده است ازآن جمله ((مقایسه خون ورید و خون حجامت ازنظر فاکتورهای بیوشیمیایی ))؛((مقایسه مواضع حجامت بامسیرمریدیان های طب سوزنی ))؛((بررسی تاثیر حجامت بر بیماریهای عصبی سردردهای میگرنی))؛به صورت پایان نامه دکتری می باشد.

ارزش درمانی حجامت

در منابع طب اسلام و طب سنتی این روش به عنوان یکی از ارکان مهم درمان ذکر گردیده است و بیماری های گوناگون را درمان می کند و به صورت اختصاصی در منابع طب اسلامی به شکل پیشگیرانه درمان همه بیماریها شمرده شده است و در مورد بیماریهای خاص درمان تمامی بیماریهای ناشی از غلبه خون گفته شده است .بوعلی سینا اعتقاد دارد صفرا و سودا نیز از طریق این روش قابل دفع است.

زمان مناسب حجامت

این روش در همه وقت مجاز نیست و در روایات اسلامی زمان‌های خاصی برای مؤثرتربودن آن توصیه شده است.حجامت به لحاظ ماه شمسی: تقویم سُریانی یا رومی از چند هزار سال قبل تاکنون در خاورمیانه رواج داشته است. در احادیث اسلامی هفتم حزیران بهترین روز حجامت در طول سال معرفی شده است و در ادامۀ آن آمده است که اگر به انجام حجامت در این روز موفق نشدید چهاردهم حزیران نیز می‌توانید به این کار مبادرت کنید. ماه حزیران ششمین ماه تقویم سریانی است که بین ایار و تموز قرار دارد. حزیران ۳۰ روز دارد و تقریبا از ۲۴ خرداد آغاز و به ۲۲ تیر ختم می‌شود. هر ساله یک یا دو روز جابجایی در تطبیق این دو تقویم شمسی دیده می‌شود. اطبای حاذق هر ساله این دو روز مهم حجامت را محاسبه کرده و به بیماران خود اعلام قبلی می‌دهند. حجامت به لحاظ ماه‌ قمری: طبق حدیثی که از امام رضا(ع) منقول است حجامت در روزهای ۱۲ تا ۱۵ ماه قمری تأثیر بیشتری دارد. این مسئله به کامل بودن ماه قمری مربوط است و شبیه اثر کرۀ ماه بر جذر و مد آب دریا و رودخانه‌ است. در مرتبۀ بعدی می‌توان روزهای ۱۰ تا ۲۳ ماه قمری را لحاظ کرد. حجامت به لحاظ روزهای هفته: حجامت در روزهای فرد خصوصاً عصر یکشنبه و صبح پنجشنبه اثر بیشتری دارد. در عوض در روزهای چهارشنبه و جمعه نباید حجامت کرد. حجامت در ظهر روز جمعه بسیار زیان‌آور است. حجامت به لحاظ فصول سال: بهترین اوقات حجامت بجز حزیران، در زمانی است که هوا معتدل باشد، یعنی در چهل روز نخست بهار و چهل روز آغاز پاییز. در فصل زمستان (خصوصاً دی ماه) و فصل تابستان (بجز ۱۴ حزیران که ذکر شد) حجامت اثر اندکی خواهد داشت.

حجامت ،حجامت عام،حجامت سر،حجامت به انگلیسی،حجامت کبد،حجامت چیست،حجامت صورت

حجامت کدام بیماریها را درمان می کند

این روش در مورد بیمارهای هایپرلیپیدمی (چربی خون بالا)؛دیابت غیر وابسته به انسولین ؛دردهای عضلانی ؛سردردهای عصبی ؛ومیگرنی ؛بیماریهای پوستی شامل آکنه ؛پسوریازیس ؛آلرژی های دارویی ؛غذایی ؛فصلی ؛اعتیادبه مواد مخدر؛بیماریهای انسدادی عروق کرونر؛عوارض بعدازیائسگی (منوپوز)دردهای قاعدگی درزنان ودوشیزگان (دیسمونوره)وبرخی بیماریهای عفونی ؛هورمونی وغددکاربردارد.

مزیت های حجامت

بطور کلی این روش یک روش درمانی بدون عوارض جانبی است و اگر به صورت تخصصی از آن استفاده شود برتری های فراونی نسبت به روشهای درمانی جاری مانند مصرف داروهای شیمیایی و جراحی دارد . مزیتهای درمان با حجامت می توان بطور خلاصه بدین شرح بیان کرد:

1-این روش یک روش درمانی بدون عوارض جانبی است .

2-این روش برای تمامی سنین (به جزچهارماه اول زندگی )کاربرددارد.

3-این روش باحداقل توان فنی وتجهیزات اجرایی می تواند بیماریهای سخت ومزمن رادرمان کند.

4-این روش هیچگونه وابستگی فنی ؛علمی وابزاری به خارج ازکشورندارد.

5-این روش یک رفتاردرمانی سرپایی است ونیازی به تجهیزات بیمارستانی ندارد.

6-در این روش فاکتورهای مداخله گر وجود ندارد و یک رفتارکامل موجب درمان می شود.

7-این روش یک دستور دینی است توان جلب تاثیرات روانی درآن بالاست وازاین طریق علاوه برافزایش سطح درمان پذیری موجب تقویت فرهنگ و اعتقادات مذهبی و ارتباط انسان با خدا می شود.

توصیه های قبل از حجامت

با شکم گرسنه و سیر این روش را انجام ندهید. دوازده ساعت قبل از این روش سیگار نکشید. یک ساعت قبل از این روش انار یا شربت آب انار میل کنید تا از غلظت خون کاسته شود. همچین می‌توانید عسل، ماء الشعیر یا مایعات فراوان بنوشید. در وقت این روش انگشتر عقیق به دست نداشته باشید. از با تجربه بودن شخصی که می خواهد شما را این روش کند اطمینان داشته باشید. قبل از انجام این روش حتماً عینک از روی چشم برداشته شود. امام رضا ( ع ) فرمودند: «باید حجامت کردن بعد از خوردن غذا صورت گیرد، چونکه وقتی انسان سیر شد، سپس حجامت کرد، خون جمع شده و بیماری خارج می گردد و اگر با شکم گرسنه کسی حجامت کند، خون خارج می شود ولی بیماری ( در بدن ) باقی می ماند.»

روزهای خوب و بد برای حجامت

براساس گفته ی متخصصان طب سنتی روزهای چهارشنبه و جمعه روزهای خوبی برای ‏این روش نیست ولی بقیه روزهای هفته حجامت مانعی ندارد.‏بهترین روز این روش در روزهای فرد خصوصاً عصر یکشنبه و صبح پنجشنبه است.

کبودی حجامت

کبودی می تواند برای چند روز تا دو هفته طول بکشد طبق گفته TCM Practitioner Casco، انتظار می رود که طی چندین هفته درمانهای مکرر ، کبودی ها کاهش یابد .این، نشان دهنده یک نتیجه ی موفقیت آمیز از یک پروتکل این روش است.

فرق خون دادن و حجامت

در این روش خون کمتر گرفته میشود و احتمال ضعف کم است، اما در خون دادن خونگیری زیاد و احتمال ضعف مستمر است. در این روش اول بادکش و بعد خونگیری انجام میشود و این انجام بادکش و تیغ زدن باعث فعال شدن سیستمهایی در بدن میشود ولی در خون دادن اینطور نیست. در انجام این روش آلودگی به بدن وارد نمیشود چون عمل حجامت فعال کننده و تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن است و بنابراین این سیستم ایمنی از ورود میکروبها به بدن جلوگیری میکند. در این روش خون سیاه و غلیظ است که خارج می‌شود، خونی که دارای اوره، چربی و ترکیبات زائد بیشتری نسبت به خون تازۀ ورید است که در زمان خون دادن خارج میگردد. این روش سبب تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن، سیستم هورمونی و سیستم عصبی می‌شود و از ابتلا به 150 نوع بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.

حجامت ،حجامت عام،حجامت سر،حجامت به انگلیسی،حجامت کبد،حجامت چیست،حجامت صورت

خطرات حجامت

این روش پیشگیرانه خطرافرین نیست و به منظور پیشگیری از بیماریها می توان هر سال حداقل در فصل بهار حجامت کرد و حداقل فاصله زمانی برای این روش از یک ماه شروع می شود تا سن روز فاصله یعنی چهل ساله چهل روز یک بار؛پنجاه ساله و پنجاه روز یکبار و…ولی حجامت درمانی اگر توسط افرادغیر مطلع انجام شود ممکن است موجب درمان نگردیده و یا اشکالاتی را پدید آورد.در مورد افراد زیر نبایدحجامت کرد:

1-افرادی که با تعریف طب اسلامی و طب سنتی دچار غلبه شدید بلغم هستند.

2-کودکان از بدو تولد تا چهارماهگی

3-زنان باردار تا ماه چهارم بارداری

4-زنان در مدت ایام عادت ماهیانه

5-افراد دارای کمبود پلاکت خون

6-افرادی که دچارفشارخون مقطعی بالا هستند(دراین افراد ابتدا باید با استفاده ازحجامت گرم و خشک به طریق مخصوص فشارخون را کاهش داده و سپس اقدام به این روش کرد)

توصیه های بعد از حجامت

تا دوازده ساعت سیگار نکشید. تا ۲۴ ساعت ورزش یا کار سنگین نکنید. تا ۲۴ ساعت ماهی و لبنیات و غذای شور و غذاهای سرد و تند و تیز مصرف نکنید. حداقل تا ۱۲ ساعت پس از انجام این روش جهت جلوگیری از عفونت زخم، استحمام ممنوع می باشد. قبل و بعد از این روش خوردن انار توصیه شده است. همچنین برای جبران ضعف احتمالی، نوشیدن شربتی از عسل پس از این روش توصیه شده است. تا ۱۲ ساعت قبل و بعد از این روش نزدیکی صورت نگیرد. طی شش ساعت اول پس از این روش خوردن شربت عسل (یک قاشق عسل+یک لیوان آب ولرم+کمی گلاب) توصیه می شود. امام رضا (ع): «سفارش مىی کنم که پس از حجامت یا فصد، آب انار را با مکیدن آن بنوشید. مکیدن آب انار خون را زنده و تن را با نشاط خواهد ساخت. پس از حجامت و فصد، از خوردن غذاهاى نمک‏ دار تا مدت ۳ ساعت بپرهیزید، چون اگر این پرهیز مراعات نشود، بعید نیست که انسان به بیمارى جرب دچار شود.» امام حسن عسکری (ع) فرمودند: «پس از انجام حجامت، انار بخور، اناری شیرین؛ چرا که خون را فرو می نشاند و خون را در درون، تصفیه می کند.»

آداب حجامت کردن چیست

  این روشرو به قبله و به صورت چهار زانو انجام شود. حجامت کننده و حجامت شونده با وضو باشند و این روش را با نام خداوند آغاز کنند. قبل از شروع این روش حتماً آیه الکرسی تلاوت شود. دعای شریفی که در خصوص این روش از امام علی بن موسی الرضا (ع) وارد شده است، خوانده شود. نگاه کردن به خون اول حجامت ـ بر طبق احادیث ـ مستحب و باعث روشنی و جلای چشم می شود. ذکر صلوات به هنگام این روش فراموش نشود. در صورت امکان این روش در روزها و زمان های توصیه شده انجام شود. پزشک و بیمار هر دو به این نکته توجه داشته باشند که پزشک و عمل این روش هر دو تنها وسیله ای برای شفای بیماری است. مسلماً شفای هر بیماری تنها به خواست و اراده خداوند متعالی انجام پذیر می باشد. بعد از انجام این روش به فرد حجامت شونده تبریک گفته شود. امام رضا علیه السلام براى این روش دعاى خاصى ذکر فرموده ‏اند. این مطلب اهمیت همراهى درمان روحى و دعا درمانى با درمان ‏هاى جسمى در طب اسلامى را اثبات می کند. متن دعا چنین است: وقتى خواستى حجامت کنى، چهار زانو جلوى حجّام بنشین و بگو: «اَعوذ بِالّلهِ الکَریم فى حِجامَتى مِنَ العَین فِى الدَّم وَ مِن کُلّ سوءِ وَ الاَعلالِ وَ الاَسقام وَ الاَوجاع وَ الاَمراض وَ اَسئَلُکَ العافِیهَ وَ المُعافاه وَ الشِّفاءِ مِن کُلّ داء.» یعنى: « در حجامت خود به خداوند کریم پناه می ‏برم از خونریزى و از هر ناراحتی، علت، سختى‏ و درد و مرضی و (خداوندا) از تو عافیت و اسباب عافیت و شفاى هر بیمارى‏ را طلب می کنم.» بنا بر فتاوی مراجع تقلید، نماز خواندن پس از حجامت بلا مانع است ونیاز به شستشو و حمام رفتن ندارد.

سن مناسب برای حجامت

در طب سنتی، برخی حکما ـ از قبیل بوعلی سینا و جرجانی ـ این روش را از ۲ تا ۶۰ سالگی تجویز نموده اند. اما در طب اسلامی شروع این روش جهت پیشگیری، از چهار ماهگی تجویز شده است. در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که در کتب گوناگون ـ از جمله استبصار جلد ۱ صفحه ۸۴ ـ وارد شده است، ایشان به حجامت نقره در اطفال بالای چهار ماه به فاصله هر ماه یکبار توصیه نموده اند و آثار فراوانی برای آن ذکر نموده اند. این فواصل برای پیشگیری از بیماری ها توسط این روش می باشد و فواصل مناسب جهت این روش فرد بیمار باید توسط پزشک معالج تجویز شود. حضرت امام رضا (ع) در رساله ذهبیه این روش را در بالغین متناسب با سن تجویز نموده اند. مثلاً این روش برای فرد ۴۰ ساله هر ۴۰ روز یک مرتبه و برای فرد ۶۰ ساله هر ۶۰ روز یک بار تجویز شده است.

خواص حجامت

برطرف کردن انسداد عروق و پیشگیری از سکته مغزی و سکته قلبی تنظیم ترکیبات خون، کاهش چربی وکلسترول، تری گلیسرید و قند خون و رفع غلظت خون درمان سردردهای شدید مانند میگرن وسینوزیت، آرامش اعصاب، افزایش هوش وحافظه، قوت بینایی وجلای چشم درمان ناراحتی های پوست وخارش بدن، جوش، کهیر، لک و پیس صورت وآلرژی ها درمان آسم، تنگی نفس، واریس، رماتیسم، دیسک کمر، آرتروز و بسته شدن دریچه قلب تقویت و واکسینه بدن در مقابل سرماخوردگی و ویروس های بیماری های مختلف و مسمومیت ها درمان ریزش موی سر و همچنین تقویت رشد موها بهبود در اندام های بدن، رفع قولنج، بی حالی، کسلی، سنگینی بدن، اسپاسم عضلات، بهبود بیماری های زنان و… حضرت علی (ع) فرمودند: «همانا حجامت بدن را سالم و عقل را استوار می نماید.» به تجربه ثابت شده است که حجامت در اطفال و کودکان موجب افزایش رشد قد و وزن، رفع لاغری، بی اشتهایی، ضعف، تقویت سیستم ایمنی و دفاعی و بالاخره کاهش اختلالات رفتاری و بی قراری و پرخاشگری در ایشان می شود. در کتب طب سنتی، جهت درمان زردی ( یرقان فیزیولوژیک ) چند خراش کوچک سطحی در لبه و پشت لاله گوش نوزاد تجویز شده است. در گذشته حجامت نقش واکسیناسیون فعلی را برای کودکان داشته است و مقاومت آنها در برابر بیماری ها توسط این روش زیاد می شده است. مثلاً رازی در کتاب « الجدری و الحصبه » از این روش جهت واکسیناسیون افراد زیر ۱۴ سال در برابر آبله نام برده است. عده ای نیز معتقدند این روش در سنین بلوغ موجب کاهش پرخاشگری و سایر عوارض بلوغ می شود .

عوارض جانبی حجامت

1-خونریزی و عوارض ناشی از آن (بیماریهای قلبی عروقی در افراد مستعد و…) و ایجاد یا تشدید کم خونی در صورت ایجاد خراش‌ها پوستی بیش از حد مجاز2- اسکار یا اثر زخم در روی بدن در صورت ایجاد شکاف‌های‌های خطی توسط تیغ (درحجامت سوزنی (ایجاد زخم با نوک تیغ حجامت) جای زخم کوچک بوده و پس از مدتی اثر آن ناپدید می‌شود)3- افزایش ریسک بروز لخته‌های خونی، (سکته مغزی در پی حجامت در گردن) به همین دلیل متخصصان این روش توصیه می‌کنند بعد انجام این روش شخص دراز نکشد و حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی همچون دویدن انجام دهد تا احتمال بروز لخته کاهش یابد.(در منابع طب سنتی هم انجام این روش در گودی پشت گردن به شدت منع شده و خطر دیوانگی برای آن ذکر شده است) 4- هموفیلی اکتسابی

حجامت در ایران

با فراگیر شدن پزشکی در برخی جوامع اسلامی، این روش در این کشورها نیز تقریباً مهجور گردید. در ایران به دلیل خطرات بالقوهٔ آن از قبیل انتقال عفونت، خطر خونریزی و… ، با مصوبهٔ معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورخ ۲۳ شهریور ۱۳۷۷، انجام این روش بدست پزشکان در مطب‌ها ممنوع شد که این بخشنامه به دلیل مغایرت با شرع بر اساس نظر فقهی شورای نگهبان با حکم دیوان عدالت اداری در ۱۷ تیر ۱۳۸۰ لغو شد. با این حال بسیاری از پزشکان نسبت به استفاده از این روش هشدار داده‌اند. ایرج فاضل در این مورد در گفتگو با اطلاعات گفته است: امروز این روش هیچ پایه و اساس علمی ندارد و کسانی که آن را ترویج می‌کنند، قصد سوءاستفاده دارند و باید از فعالیتشان جلوگیری شود… مردم اگر اقدام به این روش می‌کنند، باید عواقب احتمالی آن از جمله ابتلا به هپاتیت، ایدز و دیگر بیماری‌های عفونی را نیز بپذیرند. سازمان انتقال خون ایران از دریافت خون افراد حجامتکننده تا یک سال پس از این روش به علت احتمال انتقال بیماری‌های منتقله از خون، خودداری می‌کند. به گفته مدیر سازمان انتقال خون «طبق مقررات سازمان که مقررات جهانی است، ما نمی‌توانیم از فرد حجامت کننده خون بگیریم، چون خون او برای مصرف سالم نیست و حداقل باید یک سال از انجام این روش او گذشته باشد… سازمان انتقال خون ایران صددرصد با این روش مخالف است و به عنوان یک دستور حکومتی باید جلوی آن گرفته شود… وزارت بهداشت تحت فشار دادگاه مجبور به دادن مجوز شده است و به رغم سختگیری‌هایی که در حال حاضر صورت می‌گیرد، همچنان مجوز صادر می‌شود. سازمان انتقال خون ایران با توجه به این احتمال در صورت انجام این روش تا یک سال فرد را معاف از اهدای خون می‌نماید. همچنین موسسه تحقیقات حجامت ایران برای پژوهش در این زمینه دایر گردیده است. نیز شروع به انجام طرح‌های تحقیقاتی در این زمینه کرده است

بیشتر بخوانید : اهدای خون