آمول صدرا

اس ام اس

آمول صدرا

اس ام اس

هیپرپلازی خوش خیم پروستات چیست؟

هیپرپلازی خوش خیم پروستات چیست؟

  بیش از نیمی از مردان بالای 60 سال دارای پروستات بالا هستند و افزایش پروستات با سن افزایش می یابد. در 80 سالگی، حدود 80 درصد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. اما تنها 40 تا 50 درصد موارد در واقع علائم پروستات بزرگ است. در بزرگسالی پروستات بخش مرکزی پروستات، بزرگ شدن این ناحیه معمولا بر روی مجرای ادرار که از طریق پروستات عبور می کند، تاثیر می گذاردگاهی اوقات این شرایط منجر به علائم و مشکلات ادراری می شود. به طور کلی، هیپرپلازی خوش خیم پروستات با عملکرد جنسی دخالت نمی کند. لازم به ذکر است که هیپرپلازی خوش خیم پروستات یک سرطان نیست و به سرطان منجر نمی شود. اما فرد همچنین ممکن است بزرگ شدن پروستات و سرطان پروستات داشته باشد.



Image result for ‫پروستات‬‎


 علائم پروستات بزرگ شده چیست؟

  همانطور که گفته شد، بسیاری از مردان مبتلا به بیماری پروستات بزرگ هیچ نشانه ای ندارند. اما هنگامی که بزرگ شدن پروستات باعث اختلال در ادرار می شود، باعث ایجاد نشانه هایی مانند جریان ادرار ضعیف، احساس تخلیه کامل مثانه، ادرار شدن تاخیر، ادرار مکرر، بیدار شدن از خواب در شب برای ادرار کردن و نیاز به فشار برای ادرار می شود.این علائم ثانویه اثر بزرگی بر روی پروستات در مجرای مثانه و سپس در مثانه دارد. در مراحل اولیه عضلات مثانه، آنها می توانند از تنگی مجرای ادرار غلبه کنند، اما بعدا عضلات مثانه ضخیم تر، حساس تر و شدید تر می شوند و باعث ادرار مکرر می شوند. در بعضی موارد، هنگامی که پروستات رشد می کند، یک یتت را فشار می دهد. مثانه نمیتواند بر این نیرو غلبه کند، بنابراین نمیتواند کاملا تخلیه شود.   اگر عفونت ادراری ایجاد شود، علائم مانند درد و سوزش در ادرار ممکن است رخ دهد. در موارد کمی از هیپرپروفیف خوش خیم پروستات، این بیماری می تواند منجر به عفونت های مکرر دستگاه ادراری، تخلیه کامل ادرار و آسیب تدریجی به مثانه و کلیه شود. غده پروستات چیست؟

  پروستات بخشی از یک عضو جنس مذکر است که دارای شکل تقریبی و اندازه گردو است که در زیر مثانه واقع شده است و خروجی را احاطه کرده است.

  نقش پروستات چیست؟

  نقش پروستات تولید مایع و حذف اسپرماتوزویید از خارج است.


  تشخیص بزرگ شدن پروستات خوش خیم چیست؟


پس از تکمیل یک بیوگرافی کامل، باید آزمایش انجام شود که معمولا شامل بررسی پروستات توسط انگشت و رکتوم برای بررسی پروستات است. به این ترتیب، پزشک می تواند میزان پروستات را اندازه گیری کند، یا یک توده یا هر نوع غیرطبیعی که سرطان را نشان می دهد. اگر چه این معاینه ممکن است تا حدودی ناراحت کننده باشد، هیچ آسیبی ایجاد نخواهد کرد و هیچگونه درد ایجاد نخواهد کرد. از آنجا که بخش مرکزی پروستات معمولا بزرگتر می شود. گاهی اوقات فرد ممکن است علائم داشته باشد، اما نه در معاینه بزرگ پروستات. از سوی دیگر، بسیاری از مردان با افزایش پروستات ممکن است بدون علامت باشند. پس از تشخیص، باید به درمانگرهای کلیه و مجاری ادرار به منظور پیگیری درمان های لازم پرداخت.     بیماری پروستات دارای سه نوع است:  اولین تومور خوش خیم سرطانی یا بزرگ شدن غدد سرطانی پروستات است که سبب بروز بافت پروستات بزرگ و متورم و در نهایت شکستن جریان ادرار و ترک ادرار در مثانه می شود. هیپرتروفی خوش خیم پروستات معمولا در مردان بالای 60 سال (مردان کمتر از 50 سال به ندرت) رخ می دهد. علت اصلی بزرگ شدن، هیپرتروفی خوش خیم پروستات است.     عوارض احتمالی این نوع پروستات عبارتند از:  یکی از عوارض جانبی احتمالی افزایش پروستات این است که مثانه ضعیف است و ممکن است در سایر قسمتهای بدن گسترش یابد و به آن متصل شود.     یکی دیگر از عوارض احتمالی بزرگ شدن پروستات این است که آسیب کلیه و گردش خون بدون درمان در بدن ممکن است به علت رد ادرار از مثانه به کلیه رخ دهد.  علائم و نشانه ها عبارتند از: دفع ادرار مکرر، به خصوص در شب، نیاز فوری به ادرار فوری، مشکل در شروع ادرار، جریان ادرار کم، چکیدن یا رها کردن ادرار غیر طبیعی، و کامل بودن مثانه و عدم توانایی ادرار کردن. است.

 چگونه تشخیص بیماریهای پروستات:

  معاینه:

  با پوشیدن یک دستکش لاستیکی، پزشک غده پروستات را از طریق دیوار احساس می کند. او می تواند توده ها، تورم یا ناراحتی را مشخص کند که بیماری را نشان می دهد. اگرچه بسیاری از مردان از انجام آزمایش مقدماتی اجتناب می کنند، این معاینه تنها باعث ناراحتی جزئی می شود و تنها چند ثانیه طول می کشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.